Persbericht

Expositie 27 augustus t/m 2 oktober 2005


Klik op de foto's voor een groter beeld

Nel van Lith
beelden
Cora Vogtschmid
tekeningen en schilderijen
Anja
Vosdingh-Bessem

beelden

Beelden van topklasse

In Galerie De Kapberg in Egmond aan den Hoef zijn beelden in brons en steen te zien van Nel van Lith en van Anja Vosdingh-Bessem samen met grafiek en schilderijen van Cora Vogtschmid. Een "rijke" tentoonstelling, met werk van hoge kwaliteit en groot vakmanschap.

Nel van Lith neemt onbetwist een belangrijke plaats in binnen de traditie van bekende Nederlandse beeldhouwers. Grote bekendheid verwierf zij met haar portretten in brons van Beatrix en Sandberg. Haar grote vakmanschap is niet alleen af te lezen aan de uiteenlopende materialen waarin zij werkt zoals brons, graniet, marmer en albast, ook in de vormgeving van haar beelden beheerst zij uitersten. Naast realistische mensfiguren toont zij volledig abstracte werken. Deze abstracte beelden, vaak uit albast of ander gesteente gehakt, komen niet voort uit directe waarneming maar veel meer uit emoties of herinneringen, of zij hebben een esthetisch uitgangspunt. Mensen beeldt van Lith af met veel inzicht in de persoon waarbij zij tegelijkertijd een visie op de geportretteerde geeft, het resultaat van een proces van intense observatie. Een karakteristieke houding, een lichte geestige overdrijving in de trekken, haar mensen zijn met een glimlach waargenomen en begrepen. Haar portretten van uiteenlopende persoonlijkheden, meestal eerst in klei geboetseerd en later in brons gegoten, zijn gemaakt met veel respect voor het model. In de vormen van de oudere gezichten heeft zich een heel leven van emoties, ervaringen en karakter genesteld.

Vaart, spontaniteit en een zeer directe werkwijze in de grafiek en schilderijen van Cora Vogtschmid vallen al bij de eerste waarneming op. Verschillende landschappen, tuinen, duin, strand, branding en zee vormen een inspirerende bron in haar werk. De "droge naald" techniek, waarbij direct in de plaat wordt gekrast en waarbij kleine braampjes in het metaal ontstaan, levert een expressieve lijn op, die uitstekend bij haar onderwerpen past. Het ruige landschap, de ruwe huid van de schors van een oude boom, schelpen, zeewier en ander materiaal dat aan de vloedlijn is achtergebleven worden hierdoor zichtbaar en bijna tastbaar. Dezelfde spontane manier van werken maar nog directer is te zien in de schilderijen en de tekeningen in houtskool op papier. Snelle getekende lijnen of penseelstreken leveren een grote diversiteit op in toon en kleur, en bovenal een voelbare passie voor de natuur.

In volle rijpheid toont zij ze, de met rijke curven toebedeelde vrouwen die Anja Vosdingh-Bessem tot haar thema heeft gemaakt. Soms met een erotische lading, altijd met een zekere sensualiteit. De spanning en beheersing in het lichaam is soms zelfs ontleend aan de manier waarop sommige dieren bewegen, bijvoorbeeld zoals een sluipende katachtige dat doet. Veel ruimte hebben de vrouwen nodig, maar niet alleen door hun volume. Door de beweging, het lopen, het zich uitrekken, of door het ver uitdraaien van het lichaam verovert het beeld de ruimte. In een traag ontstaansproces maakt de beeldhouwer het beeld los van de letterlijke anekdote en gaat het er steeds meer om wat het beeld als totaalvorm doet met de ruimte eromheen. Maar niet alleen dat. Het plezier van het maken straalt aan alle kanten van het werk af. Hier is te zien wat het genot van de beeldhouwer moet zijn: de ronde vormen iets ronder, de wulpsheid nog iets wulpser. Een uitdagend proces. [DJG]