Persbericht

.

Expositie 26 februari t/m 3 april 2011


Klik op de foto's voor een groter beeld

Miep Spée
gemengde techniek
Didi Overman
objecten
Linda Meulenhoff
objecten, schilderijen
Annemiek van Kollenburg
keramiek

Een nieuw seizoen

Galerie De Kapberg staat aan het begin van een nieuw seizoen. Het jaarprogramma op papier is voor iedereen beschikbaar en op dit programma staan weer veel mooie dingen om te zien voor de komende maanden: niet alleen schilderijen, maar ook keramiek, objecten en beelden. Vanaf 26 februari is werk te zien van Miep Spée, Annemiek van Kollenburg, Linda Meulenhoff en Didi Overman.

Annemiek van Kollenburg (1948) toont ons haar keramiek. Zij zoekt in haar werk steeds naar balans door licht en donker, binnen- en buitenvorm, open en gesloten zijn. Veel inspiratie vond ze in de architectuur van o.a. leemhuizen die je veel aantreft in landen als Mali. Met hun binnen en buitenvorm, de platte daken en zichtbare balkenconstructies. Dat is vanaf haar vroegste werk ook duidelijk te zien. Hier is de balans tussen hard en zacht, kwetsbaar en sterk. Architectuur is nog steeds een grote inspiratiebron voor haar. Zo werkte ze aan verschillende ensembles van huizenvormen, waarbij de contrasten de bouwstenen zijn. De contouren en vlakken zijn in evenwicht met de reflectie en de schaduw die de vormen tekenen op het grondoppervlak. Annemiek studeerde vrije grafiek en schilderen aan de Gerrit Rietveld Academie.

Didi Overman (1955) laat ons werk in gemengde techniek en objecten zien. Ze bezocht ook de Rietveldacademie en haar studierichtingen waren schilderen en monumentale vormgeving. Daarnaast volgde ze pedagogisch-didactische bijscholing beeldende vorming voor lessen aan bijvoorbeeld creativiteitscentra en ze is HBO beeldende therapeut. Haar beeldend werk ontstaat vanuit materiaal en beweging, in een organisch groeiproces, dat nooit ophoudt. Het gebruik van gemengde techniek, zowel in haar werk in gemengde techniek als in haar ruimtelijk werk, is kenmerkend voor Didi's werk. De van oorsprong Japanse sumi-e techniek (zwarte inkt op rijstpapier) is de basis van haar werkwijze. In haar werk past ze deze principes toe.

Van Linda Meulenhoff (1963) zien we objecten en schilderijen. Zij kreeg haar opleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, afdeling beeldhouwen. Een belangrijk uitgangspunt voor het werk van Linda Meulenhoff is het landschap en de natuur in het algemeen. Specifieke aantrekkingkracht hebben vaak grenzen, overgangsgebieden in ditzelfde landschap, met in het bijzonder de grens tussen land en water. Haar beeldend werk bevindt zich soms letterlijk op het grensgebied tussen twee- en driedimensionaal. Snelle schetsnotities zijn een dagelijkse bezigheid, welke later de basis kunnen vormen voor grote tekeningen, ruimtelijk tekeningen en installaties. Daar waar twee 'werelden' elkaar ontmoeten, de grens, ontstaan haar beelden. Herhalingen geven ritmes die ze terugvindt in de natuur, het landschap.

Miep Spée (1945) studeerde aan de Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven afdeling Textiel. Tot 1980 gebruikte Miep Spée textiel als beeldend materiaal (batikserie plooi en vouw). Sindsdien breidde zij haar middelen uit. Er ontstonden gouaches, boekobjecten en kleine objecten van papier-maché. Ze maakte vanaf 2006 linodrukken en nu knipsels en ingekleurde linodrukken met de titel elevatie, verheffing. In haar werk figureert de mens in het vlakke land van haar woonomgeving: de Beemster. Spée is ook docente beeldend werken en literair schrijven en ze is schrijfster van proza en poëzie. Ze was uitgeefster van Uitgeverij Brokaat.

.

Galerie De Kapberg, Slotweg 17, Egmond aan den Hoef.
Open op zaterdag en zondag van 13.30 - 17.00 uur en na telefonische afspaak.
Telefoon tijdens openingsuren 072 506 26 45.
Meer informatie: www.galeriedekapberg.nl