Persbericht

Expositie 25 augustus t/m 30 september 2012

Opening: zaterdag 25 augustus om 15.00 uur.


Klik op de foto's voor een groter beeld

Geer Steyn
beelden, penningen
Thijs Buit
schilderijen
Deirdre McLoughlin
keramiek
Marian Bijlenga
textiel,
gemengde techniek

Nog steeds zomer in De Kapberg

Velen van u gaan regelmatig op bezoek bij Galerie De Kapberg. Het is altijd spannend, want u ziet er eigentijdse kunst met werk van kunstenaars met niveau die iets nieuws durven te tonen. Dat is Galerie De Kapberg ten voeten uit. Omdat de galerie 40 jaar bestaat laten wij in het jubileumjaar ook graag onze topexposanten zien: kunstenaars die ooit bij ons exposeerden, nog steeds succesvol zijn en nu nog graag weer eens terugkomen. We laten u in de komende weken het werk zien van Geer Steyn, Thijs Buit, Deirdre Mcloughlin en Marian Bijlenga.

Geer Steyn (1945) is beeldhouwer en penningkunstenaar. Hij was docent beeldhouwen aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag. Zijn opleiding kreeg hij aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam en de Akademie der bildenden Künste in Wenen. Hij heeft een grote rol gespeeld in de verzelfstandiging van de penningkunst vanuit de sculpturale betekenis. We zagen in de Kapberg eerder het werk van Elly Baltus, zijn leerlinge. Geer Steyn is als docent van onschatbare waarde geweest voor het kunstonderwijs, in het bijzonder het beeldhouwonderwijs. Groot en klein, maat en schaal, ruimte en plaats, materiaal en metafoor, traditie en experiment, dat waren begrippen die hij met verve heeft gedoceerd aan nieuwe generaties kunstenaars. Naast penningen zien we van hem ook mooie beelden op de tentoonstelling.

Thijs Buit (1934)is in zijn werk sterk verbonden met het landschap. Hij wordt gefascineerd door de vormen en kleur die het landschap heeft. In zijn werk wordt het landschap dan ook binnenste buiten gekeerd met als doel zijn persoonlijke intuïtie op doek of papier weer te geven. Lokale gegevens verdwijnen hierdoor en het werk krijgt een eigen beeldtaal. Zijn stillevens zijn een weergave van geziene vormen bij elkaar gevoegd tot één geheel. Het zijn geen realistische composities van ingrediënten, maar krachtige uitingen van zijn persoonlijke beleving. Aimabel, integer en bescheiden, maar flamboyant in zijn werk. Hij kreeg zijn opleiding aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam en had daar onder meer les van Sierk Schröder. Terug in Hattem woont hij vele jaren in het huis van Jan Voerman, de IJssel-schilder met zijn indrukwekkende luchten, die hij zeer bewondert.

Het keramische werk van Deirdre McLoughlin (Dublin 1949) is sculpturaal te noemen. Zacht glooiende vormen die aanvankelijk vrij gesloten, maar de laatste jaren heel open van karakter zijn. Deirdre studeerde filosofie, geschiedenis en Engelse literatuur in Dublin, maar ging zich met klei bezighouden na haar kennismaking met de keramische sculpturen van Rosemary Andrews in Amsterdam (1972-1974). Vanaf die tijd is het medium klei haar uitdrukkingsmiddel bij uitstek. Ze kwam in aanraking met de sculpturale keramiek van Sonja Landweer, werkte enkele jaren in Japan (1982-1985), waar ze werd geïnspireerd door de geometrische vormen in het werk van Yasuo Hayashi. Ze reisde door China, richtte een eigen studio in Dublin op, maar vestigde zich in 1988 definitief in Amsterdam. Daar ontstaan de glad gepolijste, eenvoudige vormen die òf zelfstandig òf in groepsopstellingen gepresenteerd worden.

Marian Bijlenga maakt objecten en ontwikkelt structuren. Ze volgde de opleiding textiel aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Marian maakt gebruik van textiele materialen zoals katoen, papier en paardenhaar. Niet het materiaal is haar uitgangspunt, maar de vorm. De soepelheid van textiel biedt haar de grootst mogelijke vrijheid om haar doel te bereiken: het vinden van nieuwe vormen, soms in heldere transparante structuren, dan weer in verdichte complexe patronen. Haar fascinatie is de lijn en het schrift. De keuze voor textiel is een bewuste. Pas in de 90er jaren komt in de plaats voor de draden paardenhaar, de lijnvoering wordt gedurende deze periode steviger en meer gestileerd. De werken spelen hun schaduwspel met de wand waarop ze zijn bevestigd. Ze laat zich door de natuur inspireren.

.

Galerie De Kapberg, Slotweg 17, Egmond aan den Hoef.
Open op zaterdag en zondag van 13.30 - 17.00 uur en na telefonische afspaak.
Telefoon tijdens openingsuren 06 190­ 87 751.
Meer informatie: www.galeriedekapberg.nl